
zaterdag, augustus 28, 2004
Bijna alle belangrijke Nederlandse fotografen van de jaren vijftig werkten korte of langere tijd in Parijs. Emmy Andriesse bijvoorbeeld, maar ook Sem Presser, Ad Windig en Kees Scherer.
De fascinatie voor Parijs leverde fotopockets op als Bonjour Paris van Cas Oorthuys (1951) en Vrouwen van Parijs van Nico Jesse (1954). Ed van der Elsken schreef geschiedenis met Een liefdesgeschiedenis in Saint-Germain-des-Prés (1956), en met Paris mortel (1963) liet ook filmer Johan van der Keuken zien dat hij prima weg weet met het fotoverhaal.
De tentoonstelling 'Parijs was mieters!' geeft een uniek beeld van de Nederlandse blik op Parijs in de jaren vijftig: een adembenemende wereldstad van on-Nederlandse allure, schijnbaar onaangeraakt door de Tweede Wereldoorlog, waar de morsige clochards en piekfijne mannequins, de grandeur van de Eiffeltoren en het pittoreske Montmartre het meest fotogenieke straatbeeld ter wereld opleverden. Parijs in één woord: 'mieters!'
Te zien van 4 september tot 12 december in het Stedelijk Museum Schiedam (Tijdelijk in De Korenbeurs).
Bron: NVJ.
De fascinatie voor Parijs leverde fotopockets op als Bonjour Paris van Cas Oorthuys (1951) en Vrouwen van Parijs van Nico Jesse (1954). Ed van der Elsken schreef geschiedenis met Een liefdesgeschiedenis in Saint-Germain-des-Prés (1956), en met Paris mortel (1963) liet ook filmer Johan van der Keuken zien dat hij prima weg weet met het fotoverhaal.
De tentoonstelling 'Parijs was mieters!' geeft een uniek beeld van de Nederlandse blik op Parijs in de jaren vijftig: een adembenemende wereldstad van on-Nederlandse allure, schijnbaar onaangeraakt door de Tweede Wereldoorlog, waar de morsige clochards en piekfijne mannequins, de grandeur van de Eiffeltoren en het pittoreske Montmartre het meest fotogenieke straatbeeld ter wereld opleverden. Parijs in één woord: 'mieters!'
Te zien van 4 september tot 12 december in het Stedelijk Museum Schiedam (Tijdelijk in De Korenbeurs).
Bron: NVJ.